Mental styrka!

Mental styrka för framgång

Gör inre karriär!


Då kan du lära dig att plocka fram alla dina styrkor och använda dem för att nå dit du vill.

Det är inte slumpen som avgör ditt humör...


Din hjärna är ett instrument med enorma möjligheter och du kan snabbt lära dig hur den kan användas effektivt.

Det är när du börjar förstå mönstret och strukturen i ditt tankesätt som du kan frigöra dig från din tro om dina egna begränsningar.

Varför är du olycklig?

Av Michael Neill

 - Du är bara olycklig därför att du tror att du måste vara det.

Med andra ord: du deppar för att du tror att du borde göra det, att det finns någon fördel med det. Och den där fördelen faller oftast in under en av två kategorier:

1. Vi mår dåligt för att vi tror att det ska motivera oss (eller att vi är rädda att vi inte ska göra vad som är bäst för oss om vi inte mår dåligt).

2. Vi mår dåligt därför att vi tror att det medför något bra för oss (eller att det skulle medföra något dåligt om vi inte gjorde det).

Jag kommer aldrig att glömma en man som utmanade mig under en "Happiness workshop" i London, där han kom med det något provokativa påståendet att jag menade att han skulle känna sig glad över att hans hustru nyligen dött. Jag påpekade att det INTE var vad jag menade och förklarade att det för mig inte var en fråga om huruvida han borde vara lycklig eller ej, utan bara om han ville vara det. Om det skulle vara ok för honom att känna frid med vad som hänt. Han ruskade på huvudet, så jag ställde frågan:

"Vad är du rädd för att det skulle betyda om inte var olycklig över din hustrus död?"

Han tittade skräckslagen på mig. "Vad skulle det vara för monster som inte var olycklig för en sådan sak?"

"Så du säger alltså," frågade jag, "att vara olycklig nu är ett sätt att uttrycka kärlek till din fru?" Han mjuknade direkt och nickade jakande.

"Är det här det sätt som du vill visa kärlek till henne?" frågade jag. "Nej," erkännde han. "Men skulle inte andra människor tycka att det var något fel med mig om jag inte var olycklig?"

För att inte riskera att blanda in mina egna åsikter frågade jag honom vad han skulle svara på sina egna frågor. "Jag antar," sa han sakta, "att det inte skulle göra mig något om de tyckte det så. För det finns en sak jag vet säkert, och det är hur tacksam jag är för den tid vi hade tillsammans och hur mycket jag älskar henne. För alltid."

Är det verkligen sant att vi är olyckliga bara därför att vi tror att vi måste? Ärligt talat, jag vet inte. Men oavsett om vi lärt oss att använda ledsamhet för att uttrycka kärlek, ilska för att omtanke eller rädsla för att motivera oss för att nå dit vi vill, så är poängen den här:

Vad du än kan göra när du är olycklig kan du göra bättre om du är lycklig - och du kommer att vara precis så glad som du tillåter dig att vara!

Kommentarer
Postat av: Solli

Hej Deniz!

Nu fick jag dåligt samvete för att jag inte kommit förbi o ätit hos dig än! Har tagit med mig matlådor till jobbet nästan varje dag sen vi sågs sist. Men jag får se till att komma förbi snart o prova era luncher :o)

2008-10-15 @ 00:47:19
URL: http://solli.blogg.se/
Postat av: Deniz

hehe,nej du ska inte ha skuldkänslor heller.



Du är alltid välkommen!



2008-10-15 @ 00:58:43
URL: http://ilovemybody.blogg.se/
Postat av: Tisa

"Vad du än kan göra när du är olycklig kan du göra bättre om du är lycklig - och du kommer att vara precis så glad som du tillåter dig att vara!"



Bra sagt, Värt att tänka på.

Allt handlar om sin mentala inställning,

tror att mental träning är minst lika viktig som fysisk träning,att bli stark i både kropp och själ.

Det hänger ihop, tror jag i alla fall.

2008-10-16 @ 16:25:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0