Träning och rökning?

Rökning belastar bl.a. ditt hjärta, dina lungor och drar samman dina blodkärl. Detta försämrar syre och näringsupptag i kroppens celler vilket påverkar din återhämtning, konditionsuppbyggnad och muskeluppbyggnad negativt. Så att träna ett pass och röka efteråt är lite bortkastat.

Jag träffade idag på en kompis på gymmet som undrade om feströkande och alkohol
påverkade träningen.

Självklart beror det helt på hur hårt och hur ofta man festar. Kompisen ifråga
festar 1 ggr/vecka, och dricker ett par öl och kanske några drinkar, och röker 
några cigaretter.

Sammanfattningsvis kan man säga att hon festar ganska lagom men ändå rätt 
ofta.

Rökningen skadar egentligen träningen mest eftersom den minskar upplagring av glykogen vilket ger sämre träningspass och ökar utsöndringen av kortisol vilket minskar muskeluppbyggnaden. Rökningen minskar också din syreupptagningsförmåga, så att din uthållighet försämras. Men det är helt klart att både alkohol och rökning förstör din träning. Håll upp en längre period utan rökning och alkohol, så får du se själv hur mkt du kommer att prestera.

Hon har nu bestämt sig för att vara rök och alkoholfri i 4 v för att se om det ger resultat.

Kan vara nämnvärt att hon tränar mycket kondition och en del styrka, men mest kondtion i 
form av löpträning. 
Vi får se om dessa 4 veckor kan förbättra hennes tider och resultat.

OBS!
Vi har dessutom sagt att hon ska träna 1 pass mindre i veckan än normalt för att verkligen
få det bekräftat att rökningen gör skada.

Detta kommer att följas upp på den här bloggen!

 

Kommentarer
Postat av: Adam

Detta låter mycket intressant. Jag undrar hur mycket rökning och alkohol verkligen påverkar träningen. Men det gör den säkert. Jag som aldrig rökt i mitt liv ska nog inte heller prova. Men igentligen skulle det vara coolt att testa och se om man orkar mindre. Men det är det nog inte värt om man skulle falla dit och börja röka. Nä blä för rökning. Men ett glas rödvin någon gång i månaden kan nog inte skada, eller vad tror du?

2008-04-18 @ 13:50:43
URL: http://modeseglaren.blogg.se
Postat av: Deniz

Hej Adam!
Jag har själv heller aldrig rökt, men det är juh klart att rökning skadar våra lungor och försämrar våran hälsa.
Jag tror helt klart att man skulle märka av det, om man testade röka, men som du själv säger inte värt det! =)

Själv tar jag några öl någon kväll i veckan, men jag dricker mig väldigt sällan ap full.
Kan hända vid speciella dagar eller på semestern att man dricker sig lite mer berusad än vanligt, men jag ser ingen mening med att hinka i sig 10-15 st öl/drinkar på en och samma kväll. Kvällen blir varken roligare eller trevligare för det.
Dessutom hur mår man dagen efter?

Men du kan med gott samvete ta dina glas rödvin när du känner för de, det är när man får i sig allt för stora mängder på samma gång som kroppen tar mest skada.

Skål! ;)

2008-04-18 @ 16:57:22
URL: http://ilovemybody.blogg.se
Postat av: Anonym

Villken superbloggare du har blivit =)
kanon, bra läsning, keep up the good work..!!
//

2008-04-19 @ 20:41:07
URL: http://slipperywhenwet.blogg.se
Postat av: Deniz

Tack för feedbacken! ;)
Kul att du läser, och hoppas det är lärorikt!

2008-04-21 @ 00:41:23
URL: http://ilovemybody.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0