Träning & Motivation....

Att hitta motivationen kan ibland vara väldigt tungt för vissa av oss, men det finns bra metoder för att lyckas.


Alla behöver något att sträva mot, det är själva drivkraften bakom motivation. Därför är målsättning och motivation ofta sammankopplade. Om du inte vet varför du tränar så vet du ju inte heller vad du vill uppnå, och vet du inte vad du vill uppnå så är det troligt att du inte kommer uppnå någonting alls. Ingen mår bra av att misslyckas, och har man inget mål vet man ju heller inte när man lyckats.

För att öka motivationen kan man använda direkta motivationsmetoder, såsom belöning/bestraffning eller lyfta fram motiven till varför man håller på som man gör. Man kan även indirekt förändra motivationen genom att ändra träningsmiljö, träningsmetodik, variera med andra idrotter eller lekar. Man kan även jobba med målsättningar som motivationskälla. Att inneha kunskap om det man håller på med kan också fungera motivationshöjande. Ju mer man vet om något, ju roligare är det att hålla på.

Att gå ner till samma gym 5 dagar i veckan, under en lång tid kan blir väldigt tröttsamt rent mentalt.
Kanske är ett miljöbyte nyckeln till att återfå motivationen.
I vissa fall kan träningsformen ha betydelse, kanske krävs det att byta ut 2 gympass i veckan
mot en helt annan idrottform, ex, simmning, fotboll, dans eller kanske någon kampsport.

Personligen styrketränar jag för att bli bättre på den sporten jag egentligen utövar.

När jag spelade handboll så tränade jag på gym för att bli en bättre handboll spelare, idag

tränar jag kampsport och använder styrketräningen för att minimera skadorisken och
samtidigt få en starkare kropp för att prestera bättre.

På det här sättet skapar man en målsättning.

Du som tränar borde ställa dig själv dessa frågor!
Varför tränar jag? Vad vill jag uppnå?

Alla har vi olika mål, ta reda på vad du har för mål och sträva efter att uppnå dina egna mål.


Kommentarer
Postat av: Ameli & Emelie

Bra skrivet! Jag tycker att många människor idag bara tränar för att träna, de har inte något direkt mål med det hela. Mitt mål är att hålla en bra kondition.

2008-03-30 @ 00:28:08
URL: http://lifeasblondes.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0